Zaměstnávají lidi s hendikepem i dluhy. Tajemství úspěchu je v naslouchání

Chráněný podnik Pivovar a Ciderie Chříč je společnost s velkým srdcem. Zaměstnává kolem 65 lidí, z nichž zhruba dvě třetiny mají psychický či fyzický hendikep. Kromě psychosociální pomoci jim více než rok nabízí i odbornou dluhovou pomoc, která významně zlepšila životy řady zaměstnanců. Plně si také uvědomují celospolečenskou zodpovědnost a svůj dopad na širší komunitu a chudý region.

Logo Pivovar Chříč

Začtěte se do rozhovoru s HR Pivovaru Chříč Lenkou Mužíčkovou a zjistěte, čím je specifická jejich pomoc zaměstnancům.

Jakou máte zkušenost s finanční pomocí zaměstnancům?

My se se zaměstnanci bavíme na velmi rodinné bázi. Hodně nasloucháme. Snažíme se pomoct i s osobními problémy. S psychickým nebo fyzickým hendikepem jde v této době bohužel ruku v ruce i zhoršená finanční situace. Za 10 let, co náš podnik funguje, se nám podařilo pomoct řadě lidí a mnoho z nich u nás pracuje dodnes. Jsou velmi vděční za náš přístup.

Jsme podnik, který se k zaměstnancům neotočí zády, kdykoli se vyskytne nějaký problém. U tohoto typu zaměstnanců jsme zvyklí, že např. tři měsíce fungují, pak dva týdny ne. Často k nám chodí lidé, kteří mají zkušenost, že po zhoršení jejich stavu následoval vyhazov z práce. 

Nyní máme 10 lidí v exekuci nebo insolvenci a všem se nějakým způsobem snažíme pomoct.

 

Jak se vám osvědčila odborná dluhová pomoc od externí poradkyně?

Máme s ní jen ty nejlepší zkušenosti, nejen že je dluhová poradkyně velmi milá a chápavá, ale vyřešila už problémy několika zaměstnanců. 

Napadá mě třeba jedna zaměstnankyně. Ta měla řadu menších dluhů, které vyrostly do vyšších částek a spadly do exekuce. Navíc bydlela v nevyhovujících podmínkách. Díky zmapování celé situace a řešení, která dluhová poradkyně navrhla, se podařilo ji oddlužit. Nyní je šťastně vdaná, má první miminko a bydlí v domečku s novou rodinou. Z toho jsme měli opravdu velkou radost.

 

Četla jsem na vašem webu, že se snažíte o sociální, ekonomický, environmentální i místní prospěch. To zní, že máte pomoc lidem přímo v DNA. Co vás vedlo k tomu pomáhat lidem se znevýhodněním?

Děkuji, je to vlastně tak. Myslím si, že vůbec sociální pomoc lidem, ať už se znevýhodněním nebo bez, je v naší společnosti velmi podceňovaná. Náš podnik se nachází v poměrně chudém okrese Severní Plzeňsko, kde je v okolí řada ústavů pro různě postižené lidi a jejich možnost uplatnění na trhu práce je nízká. 

Přitom my v praxi vidíme, že pokud jim dáme šanci a věnujeme se jim, jsou velmi šikovní a pracovití. V současné době tvoří zhruba dvě třetiny našich zaměstnanců.

Uvozovky bílé

„Přichází k nám spousta šikovných lidí, kteří chtějí pracovat, jen jim prostě štěstí tolik nepřálo. Je vidět, že když jim podáme pomocnou ruku, tak se snaží dostat ze svých problémů.“

Co to pro vaši firmu znamená zaměstnávat postižené lidi a co vás vedlo k tomu jim poskytovat i dluhovou pomoc?

Samozřejmě vyžaduje to trochu více péče než v jiných firmách. Naši zaměstnanci mají například k dispozici psychosociální pracovnici, která jim pomáhá s různými životními těžkostmi a praktickými věcmi jako vyřízení příspěvku na bydlení apod. Pro některé zaměstnance je náročné si správně nakoupit nebo uvařit, proto si u nás mohou koupit obědy a večeře.

Pak poskytování záloh ze mzdy je poměrně běžné. Zaměstnancům jsme půjčili i na levnější auto nebo elektrokolo, aby se mohli dostávat do práce, jelikož naše obec je poměrně odříznutá od světa.

A právě finanční situace některých zaměstnanců nás vedla k tomu, nabízet jim i odbornou dluhovou pomoc, protože jsme si v některých případech už nevěděli rady.

 

Je něco, co byste v této oblasti vzkázala ostatním firmám?

Určitě nepodceňujte sociální pomoc zaměstnancům. Ať jde o zdravotní, osobní nebo finanční problémy, vše se dá řešit. Nikdo nejsme dokonalí. I my jsme se v pomoci spálili, ale je třeba neztrácet lidskost a najít balanc mezi ziskem firmy a lidským přístupem. A nezapomeňte naslouchat.

 

 

Také pomáháte svým zaměstnancům z tíživé finanční situace? Dejte nám o tom vědět a přidejte se k firmám, které mění pravidla. Přečtěte si více o kampani #FirmyMěníPravidla.