V Kauflandu zavedli programy na (znovu)získání finančního zdraví. Mají vyzkoušeno, že osobní život se propisuje i do toho pracovního. A že tabu dluhů a exekucí dopadá tvrdě na atmosféru celého kolektivu. Proto se rozhodli podpořit finanční gramotnost svých zaměstnanců a pomoci těm ve finančních problémech. Těží z toho jak zaměstnanci, tak celá firma.
Jak zaměstnanci reagují na podporu od vás?
Je to pro ně velmi náročné, protože řada z nich téma vytěsňuje ze své mysli v domnění, že se to nějak vyřeší. Často to chvíli trvá, než se nám díky důvěře podaří zaměstnance přivést ke správnému řešení problémů. V závěru jsou ale zaměstnanci moc rádi, že do toho šli. Zbavit se dluhů znamená odhodit velké břímě.
Co mohou zaměstnanci očekávat, když se vám svěří s finančními problémy?
V první řadě naprostou diskrétnost. Podpoříme je celou situaci řešit a ukážeme jim i konkrétní kroky, které mají udělat. Velmi často se setkáváme s tím, že to zaměstnanci odkládají, protože nevědí. Buď nemají informace a neví, kde je získat, nebo propadají skepsi, že jakékoliv aktivní řešení nemá smysl.
Co vás jako zaměstnavatele vedlo k tomu, že aktivně pomáháte zaměstnancům s řešením exekucí a insolvencí?
Péči o zaměstnance u nás bereme komplexně. Pomáháme jim řešit nejen pracovní otázky (např. plánování směn, pracovní podmínky…), ale stále více se zaměřujeme na aktivní pomoc také v osobním životě. Víme, že spokojenost v osobním životě se propisuje také do života pracovního.
Jaké konkrétní kroky podnikáte?
Máme ve firmě firemní důvěrníky a ti při každodenních rozhovorech se zaměstnanci téma dluhů otevírají a nabízejí cesty řešení.
Dále spolupracujeme s externí organizací. Díky tomu máme podporu celé řady odborníků, kteří se na finanční problematiku zaměřují. Interními silami bychom rozhodně nezvládli pomoci tolika zaměstnancům jako při spolupráci s nimi.
Jaké preventivní programy jste připravili a co konkrétně si pod tím mohou zaměstnanci představit?
Ve spolupráci s partnerskou organizací jsme udělali sérii krátkých videí, prostřednictvím kterých srozumitelně vysvětlujeme některé ekonomické pojmy. Varujeme zaměstnance, ať jsou obezřetní při práci na internetu s ohledem na poskytování svých osobních údajů, při objednávání či prodeji zboží na internetu, při investování apod.
Jaký dopad mají tyto vaše programy?
Naše dřívější zkušenosti ukazují, že programy na (znovu)získání finančního zdraví se neoddiskutovatelně propisují do pracovní atmosféry na pracovišti. Zaměstnanec, který vše dotáhne do zdárného konce, nabývá nejen sebevědomí, ale ve výsledku je také spokojenější v práci.
Myslíte si, že by se podpora finanční gramotnosti měla stát běžnou součástí péče o zaměstnance i v dalších firmách?
Ano, v rámci společenské zodpovědnosti by se firmy měly aktivně starat o podporu finanční gramotnosti svých zaměstnanců. To určitě doporučujeme. Můžou tak pomoci tam, kde chybí výuka finanční gramotnosti v rodině a ve škole.
Také pomáháte svým zaměstnancům z tíživé finanční situace? Dejte nám o tom vědět a přidejte se k firmám, které mění pravidla. Přečtěte si více o kampani #FirmyMěníPravidla.