Brněnská firma Daikin dlouhodobě rozvíjejí koncept zdravého podniku, který doposud zahrnoval péči o fyzickou pohodu zaměstnanců. Nedávno se rozhodli tento přístup rozšířit i na oblast finančního zdraví, aby zaměstnancům pomohli lépe zvládat případné finanční potíže a s tím spojenou psychickou nepohodu. Zavedli proto bezplatné dluhové a finanční poradenství, které doplnili nepřetržitou help linkou 24/7.
Tato iniciativa má vliv nejen na spokojenost zaměstnanců, ale také na pracovní výkon a celkovou firemní atmosféru.

Jaké konkrétní kroky pro zaměstnance podnikáte?
Pracovníkům v exekuci nebo insolvenci nabízíme bezplatné poradenství s odborníkem zaměřeným přímo na jejich situaci. Tato služba je anonymní a jedinou podmínkou je kontaktovat HR odpovědného pracovníka a souhlasit s tím, že poradce bude moci pracovat s osobními údaji zaměstnance.
Kromě toho máme k dispozici 24/7 help linku, kam můžou kdykoli naši zaměstnanci zavolat pro finanční radu. Tento nástroj vnímáme jako důležitý prvek prevence, který může předejít vážnějším finančním problémům.
Co vás jako zaměstnavatele vedlo k pomoci zaměstnancům?
Chceme podporovat nejen profesní růst našich zaměstnanců, ale také jejich osobní pohodu. Víme, že finanční problémy, jako jsou exekuce nebo insolvence, mohou negativně ovlivnit pracovní výkon, vztahy na pracovišti a celkové zdraví zaměstnanců. Proto považujeme za klíčové pomoci jim najít cestu k řešení těchto obtíží.
Zároveň si uvědomujeme, že zaměstnavatelé mají jedinečnou pozici. Můžou poskytovat svým lidem praktickou, efektivní a dostupnou podporu.
Jaký dopad na zaměstnance mají vaše programy?
Program Finanční zdraví pomůže zaměstnancům znovu získat kontrolu nad svými financemi, sníží jejich stres a tím zlepší jejich pracovní i osobní život.
Program jsme spustili na podzim minulého roku. Pracovníci se aktivně chodí ptát na možnosti poradenství, což nás utvrzuje v tom, že tato iniciativa má smysl a pomáhá tam, kde je potřeba.
Co je podle vás v pomoci zaměstnancům nejúčinnější?
Určitě zkombinovat osobní přístup k lidem a dostupnost odborných služeb. Zároveň je klíčové pomoci jim překonat strach nebo ostych. Není jednoduché přiznat, že máte finanční problém. Často je to právě tento strach, který vás může vést k nešťastnému a zažitému řešení, jako je další půjčka. Osobní a citlivý přístup je proto podle nás nezbytný pro vytvoření prostředí důvěry, kde zaměstnanci cítí, že mohou o svých problémech otevřeně mluvit a hledat efektivní řešení.
Myslíte si, že by se podpora zaměstnanců v dluhových problémech měla stát běžnou součástí péče o zaměstnance i v dalších firmách?
Jednoznačně ano. Například podporou finanční gramotnosti, která je podle mě základní dovednost. Ovlivňuje životy lidí nejen na osobní, ale i na profesní úrovni. Pokud se zaměstnanci cítí finančně jistí, odráží se to v jejich produktivitě, angažovanosti a celkové spokojenosti. Firmy, které investují do dluhové podpory svých zaměstnanců, tím neprospívají pouze jednotlivcům, ale i své vlastní stabilitě a udržitelnosti.
Také pomáháte svým zaměstnancům z tíživé finanční situace? Dejte nám o tom vědět a přidejte se k firmám, které mění pravidla. Přečtěte si více o kampani #FirmyMěníPravidla.